Kroatien 2020

Lördag Trogir -Milna
Solen sken. Först lunch i Trogir. Sedan fick vi checka in båten, en Elan 45 från 2020.
Vi - det var Micke och Inger, Ingela och Leif samt Micke och Anne.

När maten var inhandlad så gav vi oss iväg. Fin segling. Härligt med en sträckbog i 28 graders värme

Stannade i en vik innan Milna och badade. Vilket underbart vatten. En båt med tyska naturister visade sina resurser. Tur vi höll ordentligt ankringsavstånd.

Söndag Milna - Sveta Nedjelja eller Zlatan som vinproducenten heter
Fin undanvind. Hamnen är trång och innanför den yttre piren var det lite skvalpigt. Middag hos Zlatan. Fantastisk fiskgryta och lika fantastiskt vin. Den godaste biten på fisken sitter bakom gälarna. Därför ska huvudena vara med.
Mysig vinkällare under vattnet.

Guppig natt. Låg längs med kajen. På morgonen vandring till grottan. Sedan välbehövlig frukost och bad

Måndag Zlatan-Palmizana
Vinden vänt. Medvind igen. Helt OK. På eftermiddagen tog vi turbåren in till Hvar. Kul att titta på när den ena efter den andra av jätteyachterna lägger till.

Vacker stad men nog har Corona påverkat turistmängden. Middag intogs i mittersta av de tre restaurangerna i Palmezina. Alltid lika häftigt med alla ankarlanternor som lyser.

Tisdag Palmizana - Stari Grad
Inte så långt. Lite stökig vind som så småningom dog ut  Blev med andra ord lite motorgång. Stari Grad är mysigare än det låter. Massor av trånga gränder.

Ryssarna bredvid oss fiskade och fick troligen upp en skorpionfisk  Den ena av ryssarna mådde inte så bra eftet att ha handskats med firren. Röd skorpionfisk är nämligen giftig och skapar en reaktion som man kan bli riktigt sjuk av om man blir stungen. Då gäller det att fort komma åt varmvatten, minst 40 grader men helst 45 men utan att skålla sig såklart. Ju snabbare och ju längre man spolar det angripna området, desto bättre...Vodka mm hjälpte föga  På morgonen var ryssen något så när pigg igen. De är ju vana med starkare nervgifter såsom novitjok  eller vad det nu heter.

Onsdag Stari Grad - Maslinica
Halvvind mellan regnmolnen. Vi klarade oss. Lyxig hamn men onödigt dyr. Bad fast jösses så ont det gör att gå barfota i gruset. Men var är delfinerna. Måste man vara utanför Gråberget i Gävle för att se några?

På kvällen middag i restaurangen längst in i viken. Då öppnade sig himlen.  Regnet öste ner, åskan slog ner, kortmaskinen slutade att fungera. Vi åt på serveringsfatet. Sånt man kommer att minnas.

Torsdag Maslinica - Drvenik
I Drevnik är ankarbotten hopplös. 45 meter kätting hjälpte inte. Till slut la vi oss längs med kajen. Andra båtar trodde att de fått ankarfäste men vad de bedrog sig. På morgonen låg alla längs med utom en båt. En båt med Österrikisk besättning som på kvällen hade lagt sig utanpå oss for i väg redan i fyratiden på morgonen. Det är till att ha bråttom.

Ingen el och ingen möjlighet att tanka vatten - gratis i alla fall. Så här så elinstallationen ut i den bästa stolpen. Vi kopplade inte in båten på landström.

En galen katt skulle absolut ombord på båten. Fyra gånger hoppade han eller hon ombord trots att vi förlängde aktertamparna och tog bort landgången. Till sist tog katten ett jättehopp, missade kulfenderten och plumsade i. En hjälplös katt simmade efter kajen men åt fel håll. Micke Berggren lyckades fiska upp en fullständigt hysterisk katt.

Utsikt från restaurangen. Jag åt en fantastisk god bläckfisk.

Fredag Drvenik - Trogir
Blåste på bra. Halvvind. Genuan lite inrullad.
En stycken Sankt Petersfisk Inmundigades. En riktig skönhet.  Grillad blev den en riktig delikates.

På natten kom åskan och regnet. Vaknade av att det tjöt i riggen. Plötsligt ett fasligt smällande.  En grannbåts rullstor hade rullat ut sig. Ett fasligt oväsen. Tur att den låg i vindriktningen.

Tack alla för en härlig vecka.